fredag 12 juli 2013

Avsnitt 18 - Har ni fest eller?






Hej kära podlyssnare och välkomna till veckans avsnitt av Stick With Us Podcast. Idag har ni Anna och Emma i lurarna och hör oss prata om ett riktigt festligt tema. Vi snackar stickat på fest och bröllop, på brud och gäst. Häng med oss bland puderpuffsrosa mohairgarner och stora, pärlbeströdda sjalar!

Men först pratar vi om vad vi har avmaskat och stickat på sedan vi hördes sist.
Emma har stickat klart sin Lobelia som hon premiäranvände på bröllopet hon var på i helgen. Emma har stickat sin i Jaipur Silk, som tyvärr har töjts sig lite i halsen men hon tror sig kunna lösa det med en virkad stadkant. När Lobelian blev klar var det projektkris och Emma började sticka på en randig bomullskofta som hon kallar Sommarkoftan. Emma har också köpt garn till ett projekt som hon tänker påbörja snart. En kofta vid namn Bella Baby, ett mönster på en bebiskofta som ni hör, men Emma ska sticka den till sig själv, fortsättning följer..
Anna har varit på semester i Turkiet, hos sina vänner i Istanbul med andra ord, men glömde berätta om den fantastiska knappaffären och den hemska garnaffären hon besökte.. Där gick det inte att sticka på något varmare projekt och inte fanns det mycket sticktid heller så det blev bara ett halv varv på silkesklänningen som näääästan är färdig! Något som däremot har blivit färdig är den runda sjalen My Great Grandmother's Backyard Shawl som Anna har teststickat. Den blev över förväntan när den var klar och blockad och kommer nog att bli en favorit när det vankas utflykter och picknick!
Inspirerad av Maria och Eddys avsnitt om UFO'n ska Anna sedan ta tag i fodralet till sin surfplatta och sina Skewstrumpor.

I dagens tema pratar vi om stickade plagg i kombination med att gå på finare fest. Emma premiäranvände som sagt sin Lobelia på bröllop i helgen. Anna stickade en något lustig sjal att ha på sin kusins bröllop. En linsjal som var som en tub som sedan syddes ihop så att det blev en cirkel. Annas kompis Anna-Carin stickade Myrtle Cardigan att ha på en kompis bröllop förra året.
Emma tänker inte sticka men minsann virka till sin framtida bröllopsklänning, en klänning hon hittade via en länk till en auktionsfirma och som hon nu inte längre kan hitta... :(
Vill man inte sticka en hel brudklänning kan man kanske som visalisa slyngpåta ett band till den eventuella korsetten man har på sig för att framhäva sitt garnintresse på ett lite diskretare vis. Eller varför inte göra sig en stickad brudbukett!


Naturligt nog pratar vi om ravelryfavoriter på vårt festliga tema!

Annas favoriter för veckan är:
  • Sheherazade Beaded Shawl
  • Featherweight Lingerie Dress
  • Garden Party
  • Wedding Gown
Emmas favoriter är inga mindre än:
Vi gör också en liten avstickare och pratar kort om en ravelryanvändaren TanyaO som har stickat helt fantastiska klänningsmönster!

Vinnaren av önskemönstret från Stephanie Dosen är KAJSA! Ett stort grattis till oss maila oss på stickwithuspodcast@gmail.com så dyker det snart upp ett mönster i din inkorg!

En liten shoutout till signaturen FREUDIT som vann topsbandet i silke, glöm inte bort att maila oss på stickwithuspodcast@gmail.com så att du kan få ditt pris!

En stor kram till er alla!

// Stick With Us Podcast Crew




7 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill gärna lyssna på er i min smartphone, i den app jag tagit hem för att lyssna på andra poddar i, men jag kan inte hitta er. Jag har sökt på hela adressen och på särskrivet. Ni kommer inte upp, kan jag söka på något annat ord än de ni har i överskriften?
    Anna
    Skriver min bloggadress här då ni blockat den funktionen här under; http://blogg.omakastengods.se/

    SvaraRadera
  2. Just detta avsnitt verkar ha trillat bort från i alla fall Podcaster för iPhone, det fanns i fredags men sen försvann det.Tur man kan lyssna här också:)

    SvaraRadera
  3. Jag försöker fortfarande att hitta er bland poddarna i min app. Alla andra funkar som jag söker, men inte denna, inte ett endast lite avsnitt. ;-(
    Anna
    Skriver min bloggadress här igen då ni blockat den funktionen här under; http://blogg.omakastengods.se/

    SvaraRadera
  4. Apropå brudbukett.. :) Jag stickade och virkade den här när mina kompisar gifte sig för några år sedan. http://stickatochvrickat.blogspot.se/2011/08/brudbuketten-med-stort-b.html?m=0

    SvaraRadera
  5. Oj va konstigt det såg ut när jag skrev.. :/

    SvaraRadera
  6. Tack för ett kul avsnitt, tanken som stannade kvar var "jag måste nog vänta ett par år med att gifta mig så att jag verkligen hinner sticka den perfekta klänningen." Tills dess blev min veckans Ravelry-favorit inspirerad av er: http://www.purlfect.com/search/label/Veckans%20Ravelryfavorit

    SvaraRadera
  7. Jag älskar tehuvan som dök upp där! När jag bodde i England upptäckte jag att detta med galna tehuvor är relativt vanligt förekommande. Så Loani Priors tehuvor är alltså inte en galet roligt och isolerad företeelse utan har sitt sammanhang i den anglosaxiska världen.

    SvaraRadera